Noticias

A "Guía de espazos públicos e mobilidade amable" consolídase como un referente ante persoal técnico e político de toda Galicia e do Estado

A Deputación recolle na publicación os criterios que rexerán os case 2.000 proxectos que executará antes de final de mandato e insta aos gobernos locais a aplicar o modelo de forma sistemática


15 maio 2018
Guía de Espazos Públicos e Mobilidade Amable

O Departamento de Mobilidade da Deputación de Pontevedra reuniu hoxe no Pazo provincial a máis de 120 representantes de concellos, consultoras, construtoras, colectivos, asociacións, representantes de outras deputacións galegas e persoas integrantes da Asociación Española de la Carretera na súa presentación da ‘Guía de espazos públicos e mobilidade amable', un documento que pretende servir como referencia para o tratamento de espazos públicos non só no eido provincial, senón tamén municipal, autonómico e estatal. Na xornada estiveron presentes a presidenta Carmela Silva, o vicepresidente César Mosquera e o deputado de Mobilidade Uxío Benítez, acompañados do autor da guía, o enxeñeiro Fernando Nebot, así como doutro persoal técnico provincial e municipal que contribuíron á súa redacción: o asesor Jesús Fole; o enxeñeiro municipal de Pontevedra, Jesús Gómez Viñas; e o técnico provincial Óscar Baltar.

Segundo explicou o deputado de Mobilidade a xornada sobre a ‘Guía de espazos públicos' pretendía explicar punto por punto os contidos do documento e poñer en común os formulamentos da Deputación e a súa Estratexia 3.0 de Mobilidade con todos os que teñen que traballar no territorio da provincia de Pontevedra , executar proxectos e resolver problemas de espazos públicos e mobilidade. "Para nós esta guía vai ser unha guía a través da que imos desenvolver todos os nosos proxectos e aspiramos a que tamén o resto dos concellos poidan así facelo. De feito as bases do Plan DEPORemse puntúan 20 puntos polo cumprimento desta guía, que é moi avanzada, vai moito máis alá de todos os textos elaborados en cando a mobilidade e á prevalecía das persoas. Vai ser un referente, xa o foi cando a presentamos en Valencia no simposio de Vías e Obras das Administracións Locais, onde foi vista por todas as deputacións como un documento moi avanzado e que mesmo está sendo distribuída", destacou.

Benítez insistiu en que a xornada serviu para tirar moitas conclusións e manifestou que o Departamento de Mobilidade está aberto a que se poida elaborar unha nova edición no futuro con máis aportacións, xa que segundo destacou, "unha das conclusións máis grandes deste documento é que marca criterios, liñas de actuacións, pero defende que non hai solucións universais, xa que cada técnica ou técnico ten que adaptar eses criterios ao problema particular que ten que resolver nun espazo ou nunha vía concretamente".

Como exemplos prácticos do texto sobre mobilidade amable, dixo o nacionalista, a guía desenvolve o decálogo de criterios da Deputación en referencia ao largo das beirarrúas ou itinerarios peonís apostando por un mínimo 2,5 metros, que vai máis alá do que marca hoxe en día calquera normativa de accesibilidade, con 1,8 m libres. "Para nós é o exemplo máis claro de como se deben facer as cousas porque vimos de 20 anos nos que se leva gastado moito diñeiro público facendo espazos en teoría para as persoas, beirarrúas, con dimensións que nin cumprían criterios de accesibilidade, nin convidaban a favorecer a mobilidade peonil, nin que se deixase de usar o vehículo. Iso marcaba que o prioritario era manter o largo ao vehículo e que a estrada na calzada tivese unhas dimensións, e o secundario eran as persoas. Agora trátase de que sexa ao revés: que o prioritario sexan as persoas, os peóns, por riba dos vehículos e sexan estes os que teñan que adaptarse a situacións das persoas ", finalizou.

Un proxecto real e coherente

Pola súa parte, a presidenta Carmela Silva asegurou que a guía presentada hoxe trátase dunha "análise rigorosa chea de ideas para cambiar o mundo". Neste eido, a presidenta da Deputación manifestou sentirse feliz por "ter apostado por un modelo, por unha idea, e convertelo nun proxecto real que está a mellorar a vida das persoas da provincia a través da recuperación do espazo público e da aposta pola mobilidade segura".

Máis polo miúdo, afirmou que "as entidades locais non temos capacidade lexislativa, non podemos impoñer modelos desde o punto de vista lexislativo pero si temos competencias para transformar o espazo público, para devolverlle á xente aquilo que por mor do desenvolvemento económico perdeu". De feito, e segundo indicou Carmela Silva, "hoxe xa sabemos cales son as cuestións que permiten acadar unha maior seguridade nas infraestruturas, unha mobilidade amable, recuperar os espazos públicos e o que temos que ter é vontade política para converter isto que coñecemos en accións concretas e, neste aspecto, a guía que hoxe presentamos vai servir para que isto sexa así".

O vicepresidente César Mosquera tamén realizou a súa aportación nas xornadas e destacou que a guía aporta ‘coherencia' á hora de aplicar solucións técnicas para deseñar espazos públicos. Destacou que a día de hoxe parece haber consenso á hora de defender o espazo público como un dereito das persoas e que os peóns teñen prioridade, mais destacou que esas afirmacións teñen que ser defendidas con solucións coherentes. "Antes no espazo público tiña prioridade o coche, e destinábamos a el o 70 % do espazo. Agora que é o peón o importante, xa non digo inverter a porcentaxe, pero si polo menos dedicarlle un 50 % do espazo público", destacou.

O vicepresidente tamén indicou que na guía apórtase solucións, mais é fundamental ter unha concepción global de cal é o obxectivo final para unha vila ou unha cidade. "As solucións parciais resolven francamente mal os problemas. Danse situacións estrañas que ademais son perigosas e cabrean á xente. Nesta guía está o máis avanzado e destilado das propostas existentes, con incorporacións prácticas concretas e estamos fondamente satisfeitos", destacou, para engadir que a intención última é "mellorar a calidade de vida das persoas, salvar vidas e salvar feridos polo que se é posible actuar no espazo público de maneira sistemática unificando criterios do modelo da Deputación cos concellos o esforzo feito con esta guía xa pagou a pena", finalizou.

Recuperar o espazo público

Pola súa banda, o enxeñeiro Fernando Nebot explicou que a guía é unha compilación de actuacións e criterios que recolle experiencias prácticas locais galegas. Destacou que danse recomendacións de aspectos técnicos que irían máis dirixidos aos profesionais, pero tamén "unha serie de recomendacións que poden interesar ás administracións porque transmiten o concepto de que é preciso recuperar o concepto de algo que sempre existiu: a convivencia entre todas as persoas, tamén cando se desprazan, que uns non exclúan a outros, que o espazo sexa de todos e que a rúa non acabe sendo, como desgraciadamente en moitos lugares rematou sendo, un espazo no que o automóbil marca as súas leis e que reclama o seu espazo –que desgraciadamente é o total e máximo que poida–, excluíndo a marcha a pé, a estancia e o poder deambular e… por suposto, que os nenos poidan xogar na rúa".

En canto aos ‘lombos', Nebot destacou que na guía expóñense táboas con valores recomendables de pendentes e tipos para os dispositivos de calmado de tráfico, tanto para os pasos de peóns sobreelevados , como para os redutores físicos de velocidade. Resaltou que hai unhas pendentes contrastadas pola experiencia da provincia de Pontevedra e da cidade de Pontevedra e outras cidades españolas. "Podo dicir que os que se propoñen nesta guía son moito máis suaves que os que formula o Ministerio de Fomento, por que?;  pois porque o que se persegue é implantar estes lombos como un elemento máis dunha política de calmado de tráfico, de crear unha mobilidade amable", dixo Nebot.

Evidentemente, subliñou, "o Ministerio de Fomento cando desenvolve a súa guía formúlaos como elementos de calmado de tráfico só nas súas estradas, non nos núcleos urbanos e polo tanto son de moita máis pendente. Os que aquí se expresan son moito máis suaves, pero evidentemente, como se consigue unha redución de velocidade?; pois ou cunha pendente moi alta, que non é recomendable, ou con máis pasos de peóns sobreelevados, de forma que o vehículo non poida incrementar a súa velocidade entre un e outro. Creo sinceramente que son medidas aplicables e que en modo algún van distorcer a circulación. Ao contrario, van mellorar a vida para o cidadá e para todos", finalizou.

Finalmente, entre as intervencións da mañá tamén estivo a do enxeñeiro municipal de Pontevedra Jesús Gómez Viñas, quen falou da estratexia de mobilidade no Concello de Pontevedra; do enxeñeiro provincial Óscar Baltar, que falou das características técnicas de todos os dispositivos de calmado do tráfico dentro do Plan Móvese; e o asesor provincial Jesús Fole, quen explicou pormenorizadamente as características dos novos proxectos provinciais que se teñen desenvolvido en concellos como o de Sanxenxo (en Luis Rocafort) e dos que se desenvolverán na Guarda, O Grove, Soutomaior, Baiona, Salceda de Caselas ou na glorieta de acceso de Príncipe Felipe. "Os nosos criterios de mobilidade amable vanse expandir –asegurou– nos case 2.000 proxectos provinciais que se van desenvolver, con máis ou menos orzamento, ata o final de mandato", destacou.

Fotos