A estratexia do Miño será revisada para captar novos fondos europeos para o territorio transfronteirizo no 2024

O AECT Rio Minho consegue que o POCTEP lle aprobe o primeiro proxecto no ámbito de cooperación Galiza-Norte de Portugal no programa 21-27 e pague documento de mellora da súa guía de traballo

04/07/2023

Director do AECT Rio Minho Uxío Benítez

A Estratexia do Miño elaborada polo AECT Rio Minho vai ser revisada para aliñarse coas liñas estratéxicas do POCTEP e poder conseguir fondos europeos para o territorio transfronteirizo na inminente convocatoria de 2024. O agrupamento do Miño poderá realizar as modificacións necesarias na súa estratexia grazas á axuda europea conseguida polo agrupamento europeo miñoto, sendo o único proxecto aprobado polo POCTEP dentro do programa 21-27 no ámbito de cooperación Galiza-Norte de Portugal.

A renovación da estratexia e a consecución dos fondos europeos deste programa 21-27 foi posible unha vez que o POCTEP aceptou ampliar as áreas de cooperación e ampliou os beneficiarios a novas áreas funcionais grazas ás alegacións presentadas polo AECT.  Foi aí cando o territorio do Miño puido optar e presentar o seu proxecto, o que supón que o territorio miñoto está xa recoñecido de facto como área funcional. “Nós presentamos alegacións e asinamos unha declaración de Tui na que recollemos as nosas reivindicacións, das que parte foron escoitadas, o que foi un éxito”, subliña o director do AECT Rio Minho Uxío Benítez.

A Estratexia do Miño xa renovada e aliñada coas liñas de actuación do novo programa operativo europeo permitirá presentarse á convocatoria de 2024 para conseguir máis investimentos europeos de maneira coordinada no territorio. Todas as actuacións que sexan solicitadas polos socios do AECT –ao aceptar a Estratexia como documento marco sobre o que traballar- estarán encamiñadas no mesmo obxectivo, tendo en conta o río como elemento vector de desenvolvemento do territorio.

Esta definición de actuacións dentro da estratexia permitirá a concentración de fondos nos elementos prioritarios e mellorar a eficacia dos investimentos conseguindo, de facto, o Investimento Territorial Integrado que o AECT sempre solicitou para o territorio.

Plan de acción, para o mes de setembro

O contrato consiste en revisar a 'Estratexia 2030 para o Río Miño Transfronteirizo' aprobada en 2019 no ámbito do proxecto SMART_MIÑO e a súa adaptación ao novo contexto social, normativo e territorial xurdido tras a pandemia de COVID-19, preparando tamén un ‘Plan integrado na área funcional do río Miño Transfronteirizo.’

O traballo constará de tres partes interrelacionadas, explica Benítez. A primeira é a de recollida de información e opinión de actores do territorio, actores institucionais e cidadáns, que permita a actualización da Estratexia 2030, a partir das experiencias xurdidas e das novas realidades en canto a fortalezas e debilidades detectadas tras o COVID- 19 pandemia. 19.

Ata o de agora, a axuda europea permitiu xa  a contratación dunha equipa científica formada por persoal investigador da Universidade de Vigo e da Universidade de Santiago de Compostela que comezou recentemente a traballar. Xa se mantiveron as primeiras reunións do persoal investigador co persoal técnico municipal e o vindeiro día 13 será a reunión con representantes das Alcaldías do territorio transfronteirizo . A idea é que despois se fagan entrevistas individualizadas por grupos.

A segunda parte será a revisión do texto da Estratexia para o seu aliñamento con documentos clave elaborados a nivel comunitario como os Regulamentos da UE 2021/1059 e 2021/1060 ou a 'Axenda Territorial 2030' aprobados en 2021, ou en relación cos producidos especificamente para o ámbito da cooperación transfronteiriza hispano-portuguesa no seu conxunto e para o ámbito eurorrexional específico de Galicia-Norte de Portugal, como a Estratexia de Cooperación e Desenvolvemento España-Portugal, aprobada no Cumio Ibérico, a Estratexia de Sostibilidade para a Fronteira. Turismo entre Portugal e España 2022-2024, RIS3 Norte de Portugal-Galicia e PIC Galicia Norte de Portugal 21-27, etc.

Tamén se elaborará unha diagnose prospectiva e un plan de actuación para o territorio do río Miño transfronteirizo, de carácter proactivo e executivo a implantar nos próximos cinco anos (2024-2029) e financiado singularmente, polo Programa Operativo POCTEP., dentro do seu obxectivo político OP5 (unha Europa máis próxima); Prioridade 6: Promover, mediante a cooperación transfronteiriza, o desenvolvemento de estratexias multisectoriales integradas e o desenvolvemento sostible; Obxectivo específico SO 5.2 (Promover un desenvolvemento local, social, económico e ambiental integrado e integrador, a cultura e o patrimonio natural, o turismo sostible e a seguridade (en zonas non urbanas).

O traballo presentado deberá conter expresamente un esquema de goberno que teña representación cidadá e garanta a participación das partes interesadas relevantes, unha proposta de Plan de Acción de Desenvolvemento Integrado da área funcional do río Miño Transfronteirizo, con fichas de proxecto, actuacións, calendario e orzamento; e unha proposta de indicadores de rendemento e indicadores de resultado de acordo co establecido no POCTEP OE.5.2. A  proposta de estratexia renovada debería chegar ao Consello Consultivo do AECT no mes de setembro para a súa aprobación.