Un concerto de arpa achegará ao Museo o legado musical do exilio republicano

En ‘Contrapuntos’ a arpista Alba Barreiro interpretará obra de Salvador Bacarisse o martes 30 de maio ás 19:00 h no Edificio Castelao

25/05/2023

Museo de Pontevedra, música Exilio Contrapuntos. Trio arpa Alba Barreiro

O Museo de Pontevedra conmemorará o Día de lembranza e homenaxe ás vítimas do exilio con ‘Contrapuntos’, unha proposta que nos achega á música de Salvador Bacarisse, compositor exiliado en París en 1939. Terá lugar o próximo martes 30 de maio ás 19:00 h no Edificio Castelao, cun concerto a cargo da arpista viguesa Alba Barreiro e unha conversa con Salvador Bacarisse Cuadrado, fillo do compositor.

Contrapuntos’ é unha acción de sensibilización e divulgación de memoria histórica. Toma como fío condutor a música como patrimonio e expresión artística, e presenta os relatos vivos das familias e descendentes que viviron a represión e o exilio da Guerra Civil.

A arpista Alba Barreiro (Vigo, 1988) ofrecerá un concerto no que presenta repertorio inédito para trío con arpa de Salvador Bacarisse (Madrid, 1898 – París, 1963), compositor integrante do Grupo dos Oito e Premio Nacional de Música en diversas ocasións. Xunto á violonchelista Margarida Mariño (Vigo, 1990) e o frautista Pablo Díaz Mera (Ferrol, 1991) interpretará a Sonata en trío op.13 de Salvador Bacarisse e Tres pezas de Xesús Bal y Gay (Lugo, 1905 – Madrid, 1993).

A actividade está comisariada por Samuel Diz, músico e investigador do legado cultural do exilio republicano. Completarase cunha conversa co fillo do compositor, Salvador Bacarisse Cuadrado (Madrid, 1923), quen lembrará como chegou co seu pai a París portando unicamente uns billetes inservibles da República e os manuscritos musicais. Na actualidade estes documentos consérvanse na Fundación Juan March e foron obxecto de estudo nas investigacións de Alba Barreiro.

Alba Barreiro

Nada en Vigo en 1988, Alba Barreiro iniciouse na arpa celta con Rodrigo Romaní e na arpa de pedais con Céline Landelle. Máis adiante formaríase en Musikene con Frédérique Cambreling, Christine Icart e Elisabeth Colard. O seu perfil polivalente levouna a colaborar como arpa principal e tamén como solista en agrupacións clásicas como a Real Filharmonía de Galicia, a Orquestra Vigo 430 ou a Orquestra Gaos e tamén compartindo escenario con artistas doutros estilos musicais como Carlos Núñez ou Abraham Cupeiro.

O seu interese pola investigación e a divulgación da nosa música conduciuna a publicar en 2020 o seu primeiro traballo discográfico, Eixos cromáticos, consistente en transcricións propias de obras de Andrés Gaos e Xesús Bal y Gay. Este traballo inclúe obras para arpa soa e obras de música de cámara para trío. Tamén estudou a figura de Nicanor Zabaleta, importante arpista donostiarra do século XX, afondando no repertorio para o trío coa mesma formación que liderou o arpista nos anos 30. Resultado desa investigación presentamos a Sonata en trío op. 13ª, de Salvador Bacarisse.

Sonata en trío op. 13ª, Salvador Bacarisse

A sonata de tres movementos foi escrita en marzo de 1932 para os músicos do Trío de Cámara integrado por Nicanor Zabaleta (arpa), Manuel Garijo (frauta) e Santos Gandía (cello) “en testimonio de admiración por su arte”. A obra foi concibida pouco despois do concerto radiofónico de presentación da agrupación nos estudios de Unión Radio o 12 de marzo de 1932, que foi organizado polo propio Bacarisse. A estrea da Sonata en trío tivo lugar o 25 de abril de 1932 no Teatro María Guerrero de Madrid. A crítica destacou a boa aceptación da obra e a aclamación recibida polo compositor. A última interpretación pública coñecida tivo lugar fai 90 anos, o 11 de abril de 1933.

  1. Allegro
  2. Adagio ma non troppo
  3. Allegro vivace

Tres pezas, de Xesús Bal y Gay

Esta obra é una transcrición para trío realizada por Alba Barreiro da obra Tres pezas para orquestra. A obra orixinal foi estreada o 3 de agosto de 1945 pola Orquesta Sinfónica de México baixo a dirección de Carlos Chávez. As Tres pezas levan o nome de títulos da poesía lírica que inflúen directamente na natureza de cada una delas: o carácter alegre e nupcial do Epitalamio, o ton fúnebre e melancólico da Elexía e o frenesí dionisíaco do Ditirambo. Bal y Gay parte deste concepto clásico, evolucionando coa súa propia linguaxe compositiva entre a tradición e a vangarda, que achega unha visión moi conceptual estimulándonos a través dos seus xogos contrastantes na procura de cores tímbricas e harmónicas. Tres pezas provoca na persoa ouvinte o efecto “como se un obxecto calquera fose sometido a raios de luz de diversas cores”.

  1. Epitalamio
  2. Elexía
  3. Ditirambo

Noticias relacionadas

 
		Nova sesión das Noites de Música Antiga do Museo este venres nas Ruínas de San Domingos

Nova sesión das Noites de Música Antiga do Museo este venres nas Ruínas de San Domingos

A agrupación ‘Musicantes’ será a encargada do concerto, que incluirá pezas medievais de Martín Códax e varios anónimos sefardís e danzas de xograres

 
		As Ruínas de San Domingos acollen un novo ciclo das Noites de Música Antiga organizadas polo Museo

As Ruínas de San Domingos acollen un novo ciclo das Noites de Música Antiga organizadas polo Museo

Os conxuntos ‘La Liaison’ e ‘Musicantes’ serán os protagonistas dos concertos do 8 e do 15 de xullo ás 21 horas