Ateneo Provincial pola Igualdade

Mulleres de palabra(S): obradoiro para ler narrativa

O Persoal É Literatura. O Uso da Primeira Persoa na Escritura das Mulleres

Docente: Diana López Varela

Localización: Salón de Actos do Edificio Administrativo da Deputación de Pontevedra

Aforo limitado: 20 prazas

Inscricións en participa.igualdade@depo.es


Ao longo da historia, a escritura das mulleres foi considerada fútil, sentimental e mesmo demasiado persoal. O uso da primeira persoa feminina era un pecado que moitas escritoras se esmeraron en ocultar ou disimular, aínda cando os seus colegas homes se beneficiaron do eu para todas as súas creacións artísticas. Desde o uso do pseudónimo á creación de personaxes e narradores masculinos, pasando polas novas fórmulas da autoficción, a literatura feita por mulleres estivo, tamén desde o principio, vinculada á propia experiencia feminina. O persoal fíxose literatura e a literatura transcendeu a través das xeracións para conservar a memoria escrita da metade da humanidade.

Obxectivos

  • Identificar os primeiros textos literarios escritos por mulleres, os retos aos que se enfrontaron para publicar e como pasaron á historia.
  • Distinguir e valorar as representacións da feminidade nos textos escritos por mulleres.
  • Coñecer a historia da literatura feminina desde o punto de vista do narrador literario, as musas das que beberon grandes obras universais escritas por mulleres.
  • Distinguir o uso da primeira persoa en distintos formatos: novela, poemas, diarios, ensaios, relatos, cartas, autobiografías, viñetas e columnas de opinión
  • Entender e clasificar a escritura das mulleres segundo temas universais recorrentes nas súas obras: a falta de dereitos políticos, a violencia, a pobreza, a amizade, o amor, a sexualidade, a maternidade, a loucura, o dó ou o racismo.
  • Avaliar o impacto de grandes éxitos literarios escritos por mulleres no movemento feminista e polos dereitos das mulleres.
  • Recoñecer as autoras españolas máis relevantes que reivindicaron o uso da primeira persoa.
  • Analizar o tratamento que os medios de comunicación lle deron e lle continúan dando á escritura das mulleres baseada nas propias experiencias da autora. Da efervescencia á crítica da autoficción feita por mulleres.

Contido en cada sesión

  • Sesión 1: luns 2 de xuño, 19:00h – 20:30h
    • Esquecidas antes de ser coñecidas. Un breve percorrido pola historia da literatura a través das primeiras escritoras europeas (que se saiba).
    • Arquetipos e arquetipas. Como as escritoras pioneiras redefiniron e criticaron o papel das mulleres na literatura e na sociedade da súa época. Do relixioso ao profano, do convento ao erotismo.
    • Sen orgullo e con moitos prexuízos. Estratexias de supervivencia para escritoras ilustradas. Do uso do pseudónimo ao protagonista masculino. As máscaras morais para creadoras de segunda. O caso das irmás Brontë.
    • As musas de grandes obras universais escritas por mulleres. Vida e experiencias das autoras posta ao servizo da ficción. De Frankenstein a To Kill a Mockingbird (Matar un reiseñor).  
  • Sesión 2: luns 9 de xuño, 19:00h – 20:30h
    • A autoficción e outras ficcións. Grandes temas da literatura personalista escrita por mulleres. Cousas de mozas?
    • De dentro cara a fóra. En defensa da literatura íntima escrita por mulleres. Kate Millet, Vivian Gornick, Rosa Montero e Maggie Ou´Farrell.
    • A escritura "desde o eu" ou "confesional". Impacto no movemento feminista: das sufraxistas ao #metoo.
    • Proposta de actividade para a última sesión: lectura de A muller xeada ou O acontecemento de Annie Ernaux
  • Sesión 3: luns 16 de xuño, 19:00h – 20:30h
    • Non é novela todo o que reloce. O uso da primeira persoa en distintos formatos: dos poemas e diarios amorosos ás viñetas e os post de Instagram.
    • Apoio editorial e ¿efervescencia? da literatura feminina desde o eu. Que buscan as lectoras de hoxe. Auxe do humorismo e non-maternidades en primeira persoa.
    • Autoras españolas contemporáneas que escriben (e triunfan) en primeira persoa. Marta Sanz e a súa clavícula.
    • Análise da obra de Annie Ernaux, premio Nobel de Literatura 2022.
— 3 Resultados por páxina
Mostrando o intervalo 1 - 3 de 5 resultados.